Search

۰۲۱-۵۶۵۴۲۸۰۱ | ۰۹۱۲۱۱۰۶۱۴۶

تفاوت ورق فولاد گرم و سرد

تفاوت ورق فولاد گرم و سرد

تفاوت ورق فولاد گرم و سرد

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد در صنعت

ورق‌های فولادی در گریدها، مشخصات، شکل‌ها و پرداخت‌های بسیاری وجود دارند. طبق لیست انجمن جهانی فولاد، بیش از ۳۵۰۰ گرید مختلف فولاد وجود دارد که هرکدام خواص منحصربه‌فردی را شامل می‌شوند. منظور از انواع مختلف ورق فولادی این است که فولاد را می‌توان به‌طور گسترده‌ای در لوازم خانگی، وسایل نقلیه، زیرساخت‌ها، توربین‌های بادی و … استفاده کرد. مهمترین تمایز بین محصولات فولادی، تولید آن‌ها به روش نورد گرم یا سرد است. در این مقاله از فولاد سپند باستان با ما همراه باشید تا در مورد تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد صحبت کنیم و هر آنچه باید بدانید را برایتان بگوییم.

تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد چیست؟

تفاوت اصلی ورق‌های فولادی نورد گرم و نورد سرد، فرآیند تولید است. در فرآیند نورد گرم، پردازش با گرما انجام می‌شود. طی فرآیند نورد سرد، پردازش در دمای اتاق یا دمای نزدیک به آن انجام می‌گیرد.

ترکیبات متالوژیکی و رتبه‌بندی‌های عملکردی فولادهای دارای درجه و مشخصات مختلف در انتخاب نورد گرم یا نورد سرد برای تولید محصول تأثیرگذار هستند.

ناگفته نماند که برخی از انواع ورق‌های فولادی برای بعضی کاربردهای به‌خصوص مناسب‌تر محسوب می‌شوند. شما باید بدانید که از کدام ورق فولادی استفاده کنید تا بیش از حد لازم برای مواد خام، هزینه نکنید. همچنین با شناخت بهترین گزینه برای پروژه خود می‌توانید در زمان و هزینه پردازش اضافه صرفه‌جویی کنید. به همین دلیل، درک تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد، ضروری است تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

فولاد نورد گرم

فولاد نورد گرم به فولادی گفته می‌شود که در دماهای بالا پردازش شده است. این نوع فولاد در دمای بیش از ۱۷۰۰ درجه فارنهایت پردازش می‌شود. فرآیند نورد گرم باعث می‌شود فولاد خیلی راحت‌تر و سریع‌تر شکل بگیرد. در نتیجه،‌ کار با محصول تولیدشده از این نوع فولاد آسان‌تر است. تولیدکنندگان برای پردازش فولاد نورد گرم، از بیلت استفاده می‌کنند که یک فلز بزرگ و مستطیلی است. در این فرآیند، بیلت تحت حرارت قرار گرفته و برای پیش پردازش ارسال شده و به شکل یک رول بزرگ پهن می‌شود.

در این مرحله، بیلت را در دمای بالا نگه داشته و از طریق تعدادی غلتک عبور کرده تا ابعاد نهایی آن به دست آید. حال از میان غلتک‌ها، رشته‌های فولادی سفید داغ با سرعت بالا عبور داده می‌شود. فولاد نورد شده به‌صورت کلاف چرخانده شده و صبر می‌کنند تا خنک شود تا به شکل ورق فولادی درآید. اگر بخواهند محصولات دیگری مانند میله یا صفحه فولادی تولید کنند، مواد برش داده و بسته‌بندی می‌شوند.

پس از اینکه فولاد سرد می‌شود، کمی کوچک خواهد شد. از فولاد نورد گرم معمولاً برای کاربردهایی استفاده می‌شود که ابعاد خاص خیلی مهم نیستند. به‌عنوان مثال، برای خطوط راه‌آهن و پروژه‌های ساختمانی اغلب از فولاد نورد گرم استفاده می‌شود.

فولاد نورد گرم اغلب با مشخصات زیر شناخته می‌شود:

  • سطح مقیاس‌پذیر: باقیمانده‌ای از سرمایش ناشی از دماهای شدید
  • لبه‌ها و گوشه‌های کمی گرد برای محصولات میله و صفحه (به‌دلیل جمع‌شدگی و پرداخت دقیق‌تر)

فواید نورد گرم فولاد چیست؟

فولاد نورد گرم معمولاً به پردازش بسیار کمتری نسبت به فولاد نورد سرد احتیاج دارد. همین موضوع باعث می‌شود فولاد نورد گرم ارزان‌تر از نورد سر باشد.

فاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد در صنایع مختلف

برای درک تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد باید بدانید که فولاد نورد گرم برای مکانی ایده‌آل است که تلورانس‌های ابعادی به میزان استحکام کلی مواد اهمیت ندارد. همچنین از فولاد نورد گرم در مکانی استفاده می‌شود که یکنواخت‌بودن سطح اهمیت چندانی ندارد. در پروژه‌ای که یکنواخت‌بودن سطح اهمیت دارد، با استفاده از سمباده می‌توان پوسته‌پوسته‌شدن ورق را از بین برد. زمانی که پوسته‌پوسته‌شدن ورق از بین برود، می‌توان از برس‌های مختلف یا روکش‌های براق هم استفاده کرد.

فولاد نورد سرد

در ادامه بررسی تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد، به فولاد نورد سرد می‌رسیم. فولادهایی که تحت نورد سرد قرار می‌گیرند، معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از فولادهای نورد گرم استاندارد هستند. فولاد نورد سرد اساساً همان فولاد نورد گرم است، با این تفاوت که مراحل پردازش بیشتر و طولانی‌تری را پشت سر گذاشته است.

فولاد نورد سرد از فولاد نورد گر حاصل می‌شود، بدین صورت که فولاد ابتدا تحت نورد گرم قرار می‌گیرد، سپس خنک می‌شود تا به دمای اتاق برسد و در انتها، تحت یک مرحله نورد اضافی قرار می‌گیرد تا به ابعادی دقیق‌تر و کیفیتی در سطح بالاتر برسد. تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد در همین مرحله اضافی و انتهایی است که فولاد برای رسیدن به ابعاد دقیق‌تر و کیفیت بالاتر تجربه می‌کند.

به‌عنوان دیگر تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد می‌توان به طیف گسترده و وسیع کاربردهای فولاد نورد سرد اشاره کرد. با اینکه فولاد نورد سرد چندین و چند بار از غلتک‌های صنعتی رد می‌شود تا به ظاهری روشن‌تر و شفاف‌تر و ابعاد دقیق‌تر برسد و هر بار که از غلتک‌ها رد می‌شود اندکی از ضخامت خود را از دست می‌دهد؛ اما دارای کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف است.

فرآیندهای تکمیلی که برای رسیدن به فولاد نورد سرد طی می‌شوند، شامل تراشکاری، سنگ‌زنی، و پرداخت نهایی هستند که هرکدام برای اصلاح مواد نورد گرم موجود، به محصولات تصفیه‌شده‌تر و روشن‌تری روی فولاد نورد گرم پیاده می‌شوند.

فولاد نورد سرد اغلب با مشخصات زیر قابل شناسایی است:

  • سطوح بهتر، صیقلی‌تر، شفاف‌تر، روشن‌تر و کامل‌تر با تلورانس‌های نزدیک
  • سطوح صاف و آینه مانندی که اغلب با لمس کردن احساس چرب بودن را به دست منتقل می‌کنند
  • میله‌ها درست و مربع هستند و اغلب لبه‌ها و گوشه‌های مشخص و پرداخت‌شده‌ای دارند
  • لوله‌ها یکنواختی متحدالمرکزی دارند

مزایای فولاد نورد سرد چیست؟

از جمله تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد که از اهمیت بالایی در صنایع برخوردار است، می‌توان به ابعاد دقیق‌تر و ظاهر زیباتر و روشن‌تر ورق‌های فولاد نورد سرد اشاره کرد. تفاوتی که منجر به استفاده از فولاد نورد سرد در صنایعی مانند لوازم خانگی و خودروسازی شده است که ابعاد استاندارد و دقیق به همراه ظاهر بیرونی زیبا و صیقلی، از اهمیت بالایی در محصولات نهایی برخوردار هستند.

البته لازم به ذکر است که فولاد ورد سرد به دلیل طی کردن مراحل و نوردهای اضافه‌تر، قیمت بالاتری نسبت به فولاد نورد گرم دارد. بنابراین در صنایعی مانند کشاورزی، ساخت‌وساز و مخابرات که ظاهر محصولات نهایی اهمیت چندانی ندارد، اولویت استفاده با فولادهای نورد گرم خواهد بود.

اهمیت تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد

از نظر مشخصات فیزیکی، فولادهای نورد سرد معمولاً سخت‌تر و قوی‌تر از فولادهای نورد گرم هستند. از آنجایی که فولاد نورد سرد در دماهای پایین‌تر شکل می‌گیرد، سختی فولاد، مقاومت در برابر شکستگی، نیروهای خمشی و کششی و همین‌طور مقاومت در برابر تغییر شکل، همگی افزایش می‌یابند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد آشنا کنیم. تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد منجر به تفاوت استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف شده است. بیش از ۳۵۰۰ نوع فولاد در گریدهای مختلف در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجه تمایز اصلی بین گریدهای مختلف فولاد، روش تولید آن‌ها به روش نورد گرم یا نورد سرد است. اصلی‌ترین مورد در تفاوت ورق های فولادی نورد گرم و نورد سرد در این است که فولاد نورد سرد مراحل اضافه‌تری را نسبت به فولاد نورد گرم طی می/ کند تا به ابعاد دقیق‌تر و ظاهر مناسب‌تری برسد.

فهرست مطالب

نوشته های تازه

حتما بخوانید !

تکنولوژی‌های نوین جهت بهبود عملکرد ورق روغنی

استفاده از نانومواد در تولید ورق روغنی می‌تواند بهبود چشمگیری در خواص مکانیکی..

تأثیر ترکیبات شیمیایی بر ویژگی‌های ورق‌های سیاه

نوع پلیمر مورد استفاده در تولید ورق‌های سیاه ممکن است متنوع...

فناوری پوشش گالوانیزه

در علم مهندسی مواد و صنعت فلزات، پوشش گالوانیزه به عنوان یک فناوری موثر و محبوب در حفاظت و بهبود خصوصیات...