Search

۰۲۱-۵۶۵۴۲۸۰۱ | ۰۹۱۲۱۱۰۶۱۴۶

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی چیست ؟

در این مقاله قصد داریم در مورد ورق رنگی صحبت کرده و کاربردهای ورق رنگی در صنعت‌های مختلف را از نزدیک مورد نقد و بررسی قرار دهیم. ورق رنگی از جنس ورق‌های گالوانیزه است. یعنی ورق سیاه پس تولید تحت نورد سرد قرار گرفته و ورق روغنی را پدید می‌آورد. سپس ورق روغنی به روش‌های مختلف تحت فرآیند گالوانیزاسیون قرار گرفته و یک لایه از فلز روی (Zinc) به‌عنوان پوشش محافظ بر روی آن سوار می‌شود.

ورق گالوانیزه رنگی یا رنگ‌شده ورق فلزی است که با رنگ خاصی تحت عنوان رنگ الکترواستاتیک پوشش داده شده است. ورق‌های رنگی در حدود ۱۵ رنگ مختلف موجود هستند و ضخامت آن‌ها از ۰.۱۸ میلی‌متر تا ۰.۷ میلی‌متر متغیر است. ورق گالوانیزه رنگی بسیار پرکاربرد بوده و بیشترین کاربرد را برای پوشش سقف، اتاق زیرشیروانی، ویلا و سوله دارد. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای ورق رنگی تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

ورق رنگی چگونه تولید می‌شود؟

کلاف‌های گالوانیزه تولید شده توسط واحد تولید ورق گالوانیزه وارد قسمت تهیه ورق می‌شوند. در این قسمت سطح صفحه صیقل داده می‌شود. این کار چربی یا ناخالصی‌ها را از سطح فلز پاک می‌کند. پس از این مرحله، سطح ورق که به‌خوبی چربی زدایی شده است با غلتک مخصوص سایش داده و مسواک زده می‌شود.

برای رسیدن به یک سطح صاف و یک‌دست می‌توانید از قلم مو استفاده کنید. استفاده از قلم مو فرآیند رنگ‌آمیزی روی ورق گالوانیزه را بسیار مرغوب‌تر می‌کند. سپس سطح ورق با آب شسته و با هوادهی خشک می‌شود. در نهایت برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و افزایش چسبندگی رنگ به سطح ورق، سطح ورق گالوانیزه را با مواد شیمیایی مخصوص پوشانده و در دمای مناسب خشک می‌کنند.

ورق آماده‌شده به مرحله رنگ‌رزی می‌رود. هنگام رنگ‌آمیزی، ابتدا باید یک رنگ پایه را به سطوح بالا و پایین ورق بزنید و سپس ورق را وارد کوره یا تنور کنید. پس از سرد شدن ورق، رنگ نهایی مواد مختلف مانند پلی استر، اپوکسی، پلی وینیل کلراید، یا پلی اورتان با غلتک روی سطح آن اعمال می‌شود و دوباره مرحله پخت رنگ روی ورق انجام می‌شود.

محصول نهایی دارای مقاومت خوردگی بالا و شکل‌پذیری بسیار مطلوب و ایده‌آلی است. ورق‌های رنگی در اشکال مختلفی مانند ذوزنقه‌ای یا دریچه‌ای، طرح سفالی پالرمو، هلالی یا سینوسی، طرح شادولاین و کرکره‌ای یا شیروانی تولید شده و روانه بازار می‌شوند. علاوه بر این، این ورق‌ها در رنگ‌های متنوعی از جمله قرمز، آبی، سفید، قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته، سبز، نقره‌ای، بنفش، صورتی، زرد، جگری، کرم و رنگ‌های دیگر در دسترس هستند.

کاربردهای ورق رنگی

به‌طور کلی باید گفت که بسیاری از صنایع تولیدی به این ورق‌های رنگی وابسته هستند. ضخامت پوشش رنگی در جلوی ورق در حدود ۲۰ تا ۲۵ میکرون و حدود ۷ تا ۱۵ میکرون در پشت ورق است. هرکدام از طرح‌های مختلفی که به آن‌ها اشاره شد دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی هستند.

تنوع کاربردهای ورق رنگی

کاربردهای ورق رنگی در اشکال مختلف به شرح زیر است:

ورق رنگی طرح شادولاین: طرح شادولاین (Shadowline) یکی از پراستفاده‌ترین و پرطرفدارترین طرح‌های ورق رنگی است، چرا که از کیفیت بالایی برخوردار است. کاربردهای ورق رنگی طرح شادولاین شامل ساخت ساندویچ پانل و ساخت و اجرای انواع سقف ساختمانی است. این طرح سبک، زیبا، با دوام و مقرون‌به‌صرفه است.

ورق‌ رنگی طرح سفال پالرمو: طرح سفال پالرمو از استحکام و مقاومت بالایی در برابر ضربه و عبور نور برخوردار است. پالرمو شهری در ایتالیا است که سقف تمام خانه‌ها در آن شهر از ورق رنگی طرح پالرمو پوشانده شده است. این ورق‌ها ضخامتی بین ۲۰ الی ۲۵ میلی‌متر دارند و نصب آن‌ها بسیار سریع و آسان است.

ورق‌ رنگی طرح ذوزنقه‌‌ای: کاربردهای ورق رنگی طرح ذوزنقه‌ای شامل پوشاندن سقف‌های شیروانی و دیوارهای سوله‌های بزرگ است. وزن سبک، مقاومت بالا، نصب آسان و قیمت مناسب از جمله ویژگی‌های این ورق رنگی است.

ورق‌ رنگی کرکره‌ای یا شیروانی: کاربردهای ورق رنگی کرکره‌ای در ساخت شیروانی‌ها است. از قدیمی‌ترین نوع ورق‌های رنگی است و استفاده بسیار گسترده‌ای دارد.

ورق رنگی سینوسی: کاربردهای ورق رنگی نیز در پوشاندن سقف و دیوار سوله‌ها و ساختمان‌های صنعتی است، چرا که مقاومت بالایی در برابر ضربه و عبور نور دارد. به‌عنوان برخی از مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین کاربردهای ورق رنگی در صنایع مهم مختلف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت‌وساز (انواع سقف، انبارها، کارگاه‌ها و سوله‌ها، نمای خارجی و داخلی ساختمان‌ها)
  • تولید لوازم خانگی (یخچال و فریزر، آبگرمکن، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اتو، پکیج دیواری، مایکروفر و …)
  • صنایع فلزی (کابینت، تجهیزات اداری، انواع پارتیشن، بدنه کامپیوتر و …)
  • حمل‌ونقل (کانتینر سازی، ماشین‌آلات سنگین، واگن و …)

ضخامت ورق گالوانیزه رنگی بسیار نازک است. در حال حاضر حداقل ضخامت قابل استفاده ورق گالوانیزه رنگی ۰.۱۸ میلی‌متر است. ضخامت بعدی ۰.۲۲ میلی‌متر، ضخامت ۰.۳ میلی‌متر، ضخامت ۰.۴ میلی‌متر، ضخامت ۰.۵ میلی‌متر، ضخامت ۰.۶ میلی‌متر و حداکثر ضخامت ۰.۷ میلی‌متر است. از آنجایی که ورق گالوانیزه رنگی به‌صورت رول تولید می‌شود، این رول‌ها در عرض‌های استاندارد ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر موجود هستند، بنابراین ابعاد آن باید طبق این مشخصات درخواست شود. از طرفی سایز طولی بر اساس سفارش مشتری قابل برش و شکل‌دهی است. به‌عنوان مثال، می‌توانید ۶ متر، ۸ متر یا ۴.۲ متر یا ۳.۶۵ متر یا هر طول دلخواه دیگری را سفارش دهید.

مزایای استفاده از ورق رنگی

اکنون که با کاربردهای ورق رنگی در صنایع مختلف آشنا شدیم، بهتر است با مزایای استفاده از ورق نیز آشنا شویم تا بهتر بدانیم که علت استفاده روزافزون از این ورق‌ها در صنایع مختلف چیست. ورق رنگی با پوشش رنگی خاصی پوشانده شده و در برابر شرایط محیطی مختل مقاوم است. به‌عنوان برخی از مزایای استفاده از انواع ورق رنگی در صنایع مختلف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب سریع و آسان
  • زیبایی و قیمت مناسب به‌صورت توامان
  • ایمنی بالا در مقابل زلزله در عین داشتن وزن سبک
  • مقاومت ورق رنگی در برابر تغییر رنگ تحت شرایط آب و هوایی مختلفی مانند تابش نور خورشید، باد، باران، برف، رطوبت، یخ‌زدگی و تغییرات دمایی شدید
  • یکپارچگی و بالا بودن طول عمر مفید

سخن پایانی

با کاربردهای ورق رنگی در صنایع مختلف آشنا شدیم. متوجه شدیم که ورق‌های رنگی همان ورق‌های فولادی گالوانیزه شده‌ای هستند که تحت یک پروسه صنعتی خاص به‌وسیله رنگ‌های مخصوصی موسوم به رنگ‌های الکترواستاتیکی پوشانده و رنگ‌آمیزی شده‌اند. این ورق‌ها در برابر شرایط جوی و محیطی مختلف مقاوم هستند. از این رو، در صنایع بسیاری همانند صنعت خودروسازی، کابینت‌سازی، نمای خارجی و داخلی ساختمان‌ها، تولید لوازم خانگی، تجهیزات اداری، کانتینر سازی، ماشین‌آلات سنگین و واگن سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فهرست مطالب

نوشته های تازه

حتما بخوانید !

تأثیر ترکیبات شیمیایی بر ویژگی‌های ورق‌های سیاه

نوع پلیمر مورد استفاده در تولید ورق‌های سیاه ممکن است متنوع...

پیشرفت‌های نانوتکنولوژی در بهبود خصوصیات ورق‌های روغنی

انوتکنولوژی به عنوان یک حوزه پیشرفته علوم و فناوری، توانسته است در....

ورق سیاه چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد ورق سیاه صحبت کنیم و از نزدیک با مفهوم ورق سیاه و انواع مختلف آن آشنا شویم.